E-post

Kör du Windows och har problem att skicka e-post?

2022-10-25 släpptes en uppdatering till Windows som pajade SSL-anslutningar. Microsoft har släppt en fix som går att hämta här.

Det är endast Microsoft:s egna program som har problem. Mozilla Thunderbird exempelvis fungerar precis som vanligt även på en ”uppdaterad” Windows installation.

För dig som är kund hos Dalnix AB idag kan du här läsa hur du ska ställa in ditt mailprogram för att få mailen att fungera.

Ändra lösenord / hantera e-post konton

För att administrera dina e-post konton. Ex. byta lösenord, lägga till/ta bort konton etc. Logga in på https://mail.dalnix.se/. Saknar du inloggningsuppgifter, kontakta oss så ordnar vi det. Har du flera domäner med e-post hos oss kan du hantera alla domäner/konton med samma konto. För att byta lösenord som användare, kan du logga in med din e-post adress och lösenord för det enskilda kontot.

Glömt lösenordet?

Använd återställningsfunktionen på https://mail.dalnix.se/. Klicka på knappen ”Glömt ditt lösenord?”. Du får då instruktioner skickade till din alternativa e-post för det aktuella kontot. Om du saknar alternativ e-post, kontakta oss.

Autosvar

För att administrera autosvar för dina e-post konton loggar du in på https://mail.dalnix.se/. En steg för steg guide finns att läsa här.

Webmail

Kanske det enklaste sättet att kolla din mail. Surfa in på https://webmail.dalnix.se och logga in med din mailadress och ditt lösenord.

Vanliga mailklienter

Nedan finner du några guider hur du ställer in de vanligaste e-post programmen.

Valfri mailklient

En mailklient är det program i din dator, eller telefon, som hanterar dina mail. Det kan t.ex vara Thunderbird, OSX MailOutlook eller något annat. Oavsett vilken klient du använder dig av ska du använda följande inställningar:

Ingående server (POP3 eller IMAP4):

Hostname: mail.dalnix.se
Port (IMAP4): 143 / 993
Port (POP): 110 / 995
Användarnamn: <din@epostadress.se>
Lösenord: <ditt lösenord>

Utgående server (SMTP)

Hostname: mail.dalnix.se
Port (STARTTLS): 587
Port (SSL/TLS): 465
Användarnamn: <din@epostadress.se>
Lösenord: <ditt lösenord>

Både inkommande och utgående server kräver att du autentiserar dig med din e-postadress och ditt lösenord. Du kan byta lösenord för ditt konto eller de konton du är adminstratör över, om du loggar in på https://mail.dalnix.se/.

IMAP eller POP

Vad ska du välja? Läs mer om skillnaden på sidan IMAP eller POP. Generellt rekommenderar vi att du använder IMAP.

Skräppost

Saknar du e-post kan det vara värt att kolla om brevet hamnat i karantän. Det gör du genom att logga in på https://mail.dalnix.se/. Du kan där välja om du vill släppa brevet och ex. markera det som icke spam.

Observera att alla brev i IMAP-katalogerna ”Spam” och ”Junk” som är äldre än 90 dagar raderas automatiskt. Använd alltså inte dessa kataloger att spara brev du vill ha kvar!

Om du använder vår webmail och inte hittar katalogen Skräp kan du läsa hur du prenumererar på IMAP kataloger på denna länk.

Får du mycket skräppost till inkorgen? Flytta isf. breven från inkorgen till mapparna ”Junk” eller ”Spam”. Vi använder Spamassassin plus att vi varje natt scannar alla inkorgar samt skräpkataloger. Filtret lär sig med tiden. Om du har många skräpbrev i inkorgen blir filtret mindre effektivt.